Αντικείμενο της πράξης ήταν η ανάπτυξη ενός ενοποιημένου περιβάλλοντος παροχής ψηφιακών υπηρεσιών προς τους πολίτες για την υποδοχή και εξυπηρέτηση κλήσεων του πανευρωπαϊκού αριθμού έκτακτης ανάγκης «112».
Φορέας Υλοποίησης του έργου: | Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε |
Κύριος του έργου και Φορέας Λειτουργίας: | Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη |
Ωφελούμενοι: | Πολίτες |
Τι είναι το 112;
Το 112 είναι ο ευρωπαϊκός αριθμός έκτακτης ανάγκης.
Αποτελεί μια ολοκληρωμένη υπηρεσία επικοινωνιών εκτάκτου ανάγκης, η οποία περιλαμβάνει εισερχόμενο και εξερχόμενο σκέλος. Ως προς το εισερχόμενο σκέλος, οι πολίτες μπορούν να καλέσουν δωρεάν το 112 σε κάθε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, οπουδήποτε στην Ελλάδα και στην ΕΕ, αλλά και σε άλλες χώρες. Ως προς το εξερχόμενο σκέλος, μπορούν να λαμβάνουν προειδοποίηση μέσω διαφόρων τεχνολογιών και καναλιών επικοινωνίας, για επαπειλούμενο ή εν εξελίξει καταστροφικό συμβάν ή επικίνδυνη κατάσταση που συνιστά άμεση απειλή για τη ζωή, την υγεία ή την ασφάλειά σας, προκειμένου να λάβει οδηγίες για τη λήψη μέτρων αυτοπροστασίας. Αρμόδιος φορέας για τη λειτουργία του στην Ελλάδα είναι η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.
Τι εξασφαλίζει για τους πολίτες;
Με την υλοποίηση του, είναι πλέον εφικτή στο πλαίσιο των υπηρεσιών Πολιτικής Προστασίας, η παροχή σύγχρονων ψηφιακών υπηρεσιών προς τους πολίτες, τις επιχειρήσεις, τους φορείς του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα καθώς και τους επισκέπτες της χώρας. Πιο συγκεκριμένα, παρέχεται:
- Άμεσος, ασφαλής και ακριβής εντοπισμός των καλούντων που τελούν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης και αδυνατούν να δηλώσουν τη θέση τους από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο.
- Μαζική και στοχευόμενη ειδοποίηση πολιτών, επιχειρήσεων, φορέων του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, που βρίσκονται σε περιοχές που αντιμετωπίζουν έκτακτες συνθήκες όπως πυρκαγιές, καιρικά φαινόμενα, σεισμοί, πλημμύρες, ή τρομοκρατικά συμβάντα, βιομηχανικά/τεχνολογικά ατυχήματα κλπ., που έχουν λάβει χώρα, είναι σε εξέλιξη ή υπάρχει γνώση ότι πρόκειται να συμβούν.
- Παροχή βοήθειας και ενημέρωσης του ευρύτερου κοινού για μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης μέσω διαφόρων εναλλακτικών καναλιών (π.χ. διαδίκτυο, πύλες ενημέρωσης, ΜΜΕ κλπ).
- Βέλτιστη αξιοποίηση και διαχείριση των απαιτούμενων επιχειρησιακών πόρων, ώστε να συμβάλλει σε ενέργειες άμεσης σωστικής επέμβασης των Φορέων.
Πως λειτουργεί;
Η κλήση προς το 112 είναι χωρίς χρέωση και μπορεί να γίνει από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο (ακόμη και χωρίς κάρτα SIM). Η κλήση προς το 112 μπορεί να γίνει και από δημόσιους τηλεφωνικούς θαλάμους χωρίς τηλεκάρτα.
Ο αριθμός 112 λειτουργεί εντός της εμβέλειας οποιουδήποτε δικτύου κινητής τηλεφωνίας. Αν η περιοχή του συμβάντος δεν καλύπτεται από το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας του καλούντος, η κλήση προς το 112 πραγματοποιείται μέσω άλλων δικτύων κινητής τηλεφωνίας που καλύπτουν τη συγκεκριμένη περιοχή (λειτουργία υπηρεσίας εθνικής και διεθνούς περιαγωγής). Πολύ σημαντικό όμως είναι ότι η κλήση στο 112 παρέχει τη δυνατότητα εντοπισμού της θέσης του καλούντος.
Όσοι έχουν έξυπνο κινητό (smartphone) θα λαμβάνουν γραπτό προειδοποιητικό μήνυμα (μήνυμα Εκπομπής Κυψέλης (Cell Broadcast – CB), που θα εμφανίζεται στην οθόνη του κινητού τηλεφώνου και θα συνοδεύεται από χαρακτηριστικό ήχο συναγερμού (διαφορετικού από κάθε άλλο ήχο ειδοποίησης της συσκευής). Αυτό που απαιτείται είναι οι χρήστες των κινητών να έχουν ενημερωμένο λογισμικό (firmware) από τον κατασκευαστή και παράλληλα στα τερματικά τους.
Όσοι δεν έχουν έξυπνο κινητό, μπορούν να μπουν στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, όπου υπάρχει ειδική υπηρεσία για το 112, να εγγραφούν και να δηλώσουν τον τρόπο που θέλουν να λαμβάνουν ειδοποιήσεις. Αυτό μπορεί να είναι, είτε μήνυμα σε κινητό, είτε φωνητικοί συναγερμοί σε σταθερό τηλέφωνο, είτε με μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email), που θα μπορεί κανείς να διαβάζει σε κινητό τηλέφωνο, tablet, σταθερό ή φορητό υπολογιστή.
Το 112 συνδέει τον καλούντα, ανάλογα με το περιστατικό έκτακτης ανάγκης που αυτός αναφέρει, με την Αστυνομία, τo Πυροσβεστικό Σώμα, το ΕΚΑΒ, το Λιμενικό Σώμα, την Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή SOS 1056 και την Ευρωπαϊκή Γραμμή για τα εξαφανισμένα παιδιά 116000. Στις τηλεφωνικές κλήσεις προς το 112 απαντούν αμέσως ειδικά εκπαιδευμένοι χειριστές στα ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά.
Οι πολίτες μπορούν επίσης να ειδοποιήσουν στο 112 με εναλλακτικούς τρόπους, όπως με γραπτό μήνυμα, φαξ, ή email στη διεύθυνση contact@112.gov.gr
Ποιος ήταν ό ρόλος της ΚτΠ ΑΕ;
Η υλοποίηση του Έργου από την ΚτΠ ΑΕ, πραγματοποιήθηκε μέσω δύο υποέργων:
1ο Υπο-έργο: «Εκσυγχρονισμός και Αναβάθμιση των Υπηρεσιών που αφορούν στον Ευρωπαϊκό Αριθμό Κλήσης Εκτάκτων Αναγκών «112» με χρήση ΤΠΕ για την βέλτιστη διαχείριση περιστατικών έκτακτης ανάγκης – κρίσεων και την έγκαιρη ενημέρωση των Πολιτών»
Το αντικείμενο αφορούσε:
- στην υλοποίηση Πληροφοριακού Συστήματος Διαχείρισης Επικοινωνιών Έκτακτης Ανάγκης, καθώς και
- την προμήθεια των απαιτούμενων υποδομών, εξοπλισμού και λογισμικού (συμπεριλαμβάνεται η δημιουργία κέντρων τηλεφωνίας και δεδομένων συνεχούς λειτουργίας)
- την υποστήριξη της λειτουργίας του «112» με νέα και σύγχρονη φιλοσοφία αρχιτεκτονικής, παρέχοντας δυνατότητες γεω-εντοπισμού και μαζικής ενημέρωσης πολιτών, επιχειρήσεων και φορέων του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (mass alerting)
Το εν λόγω πληροφοριακό σύστημα διαθέτει τις κατάλληλες υποδομές και διεπαφές για τη διασύνδεση των εσωτερικών χρηστών του με τα δίκτυα των παρόχων δημόσιων τηλεφωνικών υπηρεσιών (σταθερών και κινητών) και καθιστά δυνατή τη μεταφορά δεδομένων προς και από τα δίκτυα αυτά με τυποποιημένο και ασφαλή τρόπο.
Τα Πληροφοριακό Σύστημα που υλοποιήθηκε, αποτελείται από τα ακόλουθα συστήματα:
- Το 112 Σύστημα Διαχείρισης Κλήσεων Έκτακτης Ανάγκης (112ΣΥΔΚΕΑ) που περιλαμβάνει την αναγγελία συμβάντων και λήψη – αποστολή άμεσων οδηγιών.
- Το 112 Σύστημα Συναγερμού Πολιτών (112ΣΥΣΠ) που περιλαμβάνει και τον Ιστοχώρο για την εγγραφή πολιτών και γενικότερα όλων των ενδιαφερομένων στην υπηρεσία ενημέρωσης.
2ο Υπό-Έργο: «Εργασίες Διαμόρφωσης Χώρων Πρωτεύοντος και Δευτερεύοντος Κέντρου Επικοινωνιών»
Αντικείμενο του υπό-έργου 2 ήταν η υλοποίηση και παροχή εργασιών διαμόρφωσης χώρων καθώς και προμήθειας και εγκατάστασης του απαραίτητου ηλεκτρολογικού εξοπλισμού υποδομών στους δύο (2) υφιστάμενους χώρους του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη ούτως ώστε να παραδοθούν έτοιμα προς περαιτέρω εργασίες (εγκατάσταση δομημένης καλωδίωσης) και να λειτουργήσουν τελικά ως Κέντρα Επικοινωνιών (Πρωτεύον και δευτερεύον) με 50 agents σε κάθε χώρο.