Ποιο είναι το αντικείμενο του έργου;
Σύμφωνα και με σχετικές εκδοθείσες Ευρωπαϊκές Οδηγίες, στόχευση της ψηφιακής στρατηγικής για την υγεία, αποτελούν η αξιοποίηση βέλτιστων πρακτικών στη δημιουργία εθνικού πλαισίου διαλειτουργικότητας, ακολουθώντας το ευρωπαϊκό Refined e-Health Interoperability Framework (reEIF), η αξιοποίηση των τεχνικών προδιαγραφών που προτείνεται από την Ε.Ε. και η επέκταση των ψηφιακών υπηρεσιών προς τους πολίτες, χτίζοντας λύσεις που αξιοποιούν το ευρωπαϊκό πρότυπο ανταλλαγής δεδομένων ιατρικού φακέλου τηρώντας τις απαραίτητες εγγυήσεις διασφάλισης της προστασίας των προσωπικών δεδομένων.
Ειδικότερα για την Ελλάδα, αυτή τη στιγμή αποτελεί σημαντική πρόκληση η άνιση κατανομή των πόρων και του προσωπικού υγείας και η πρόσβαση όλων των πολιτών σε αυτά ανεξαιρέτως στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας. Οι ραγδαίες ψηφιακές και τεχνολογικές εξελίξεις, σε συνδυασμό με την ψηφιακή ωρίμανση του πληθυσμού σε παγκόσμιο και ευρωπαϊκό επίπεδο, έχουν επιφέρει σημαντικές αλλαγές στις προσδοκίες των πολιτών σε σχέση με την πρόληψη ασθενειών και την παροχή περίθαλψης. Οι πολίτες πλέον επιθυμούν την παροχή ψηφιακών υπηρεσιών υγείας, εξατομικευμένων και προσαρμοσμένων στις προσωπικές τους ανάγκες, τομέας όπου η Ελλάδα υστερεί στη παροχή υπηρεσιών ηλεκτρονικής υγείας έναντι του μέσου όρου της Ε.Ε.
Συνέπεια αυτών, είναι η διεύρυνση της παροχής ψηφιοποιημένων υπηρεσιών υγείας, που αφενός θα απευθύνονται και θα ενισχύσουν όλο το σύνολο του πληθυσμού, αφετέρου θα αυτοματοποιήσουν επιχειρησιακές διαδικασίες των αρμόδιων φορέων στην αντιμετώπιση έκτακτη περιστατικών και καταστάσεων. Για το λόγο αυτό θα πραγματοποιηθεί η υλοποίηση μιας σειράς δράσεων που στοχεύουν στην υλοποίηση ψηφιακών υπηρεσιών οργάνωσης των φορέων υγείας αλλά και ενίσχυσης της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας προς τους πολίτες.
Η παρούσα σύμβαση αφορά την προμήθεια και υλοποίηση σύγχρονων πληροφοριακών συστημάτων και μιας σειράς υπηρεσιών που περιλαμβάνει τους ακόλουθους δύο πυλώνες:
- Πυλώνας 1: Προμήθεια, ανάπτυξη και εγκατάσταση συστημάτων διαχείρισης περιστατικών και παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες.
- Πυλώνας 2: Προμήθεια και δημιουργία ψηφιακού Πύργου Ελέγχου Ε.Κ.Α.Β.
Ποιοι είναι οι στόχοι του έργου;
Το παρόν έργο εντάσσεται στο εθνικό εγχείρημα ψηφιακού μετασχηματισμού του τομέα υγείας στη χώρα μας και έχει ως κύριο στόχο την ενσωμάτωση προηγμένων τεχνολογικών συστημάτων και εφαρμογών στο Ε.Κ.Α.Β. και την αυτοματοποίηση των επιχειρησιακών διαδικασιών των εμπλεκόμενων φορέων, ώστε να λαμβάνονται ταχύτερα και αποτελεσματικότερα στρατηγικές αποφάσεις σε έκτακτα περιστατικά και κρίσεις, προς όφελος της κοινωνίας.
Ποια είναι τα αναμενόμενα οφέλη του έργου;
Παρακάτω παρατίθενται αναλυτικά, τα κρίσιμα αυτά οφέλη που αναμένεται να προκύψουν ανά Πυλώνα παρέμβασης:
Πυλώνας 1: Προμήθεια, ανάπτυξη και εγκατάσταση συστημάτων διαχείρισης περιστατικών και παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες
Α. Προμήθεια ή ανάπτυξη και εγκατάσταση συστήματος υποβοήθησης κατηγοριοποίησης περιστατικών, αξιολόγησης κρισιμότητας στο Ε.Κ.Α.Β. (Triage Management System) και βελτιστοποίησης δρομολογίων ασθενοφόρων Τα οφέλη της χρήσης ενός συστήματος triage είναι τουλάχιστον τα παρακάτω:
- ο ακριβής καθορισμός της σοβαρότητας της κατάστασης του ασθενούς και στην παροχή προτεραιότητας στις περιπτώσεις που απαιτούν άμεση ιατρική παρέμβαση
- η μείωση του χρόνου αναμονής των ασθενών και η πιθανότητα επισφαλών καταστάσεων στις εγκαταστάσεις υγειονομικής περίθαλψης
- η αποτελεσματική διαχείριση των διαθέσιμων πόρων, καθώς επιτρέπει την αντιστοίχιση του κατάλληλου επιπέδου φροντίδας με τις ανάγκες του ασθενούς
Β. Δημιουργία εφαρμογής για τη δυνατότητα κλήσης ενός Ασθενοφόρου από τον πολίτη
Η χρήση της εφαρμογής αυτής θα προσφέρει σημαντικά οφέλη όπως είναι:
- η άμεση αναγνώριση της ακριβούς τοποθεσίας του καλούντος πολίτη
- η απρόσκοπτη επικοινωνία του καλούντος πολίτη με το Ε.Κ.Α.Β. ακόμα και σε καταστάσεις που ο πρώτος δυσκολεύεται να μιλήσει καθώς δεν το επιτρέπουν οι συνθήκες
- η βελτίωση της διαφάνειας προς τον καλούντα πολίτη μέσω της αποστολής ενημερώσεων στο κινητό του τηλέφωνο σχετικά με την πρόοδο της εξυπηρέτησης του περιστατικού
- η βελτιωμένη αξιολόγηση της κρισιμότητας της κατάστασης των ασθενών από το Ε.Κ.Α.Β. μέσω της αποστολής οπτικοακουστικού υλικού από το κινητό τηλέφωνο του καλούντος πολίτη.
Γ. Δημιουργία εφαρμογής ενημέρωσης των Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών για επερχόμενα περιστατικά
Τα οφέλη που θα προκύψουν από την διεπαφή των συστημάτων είναι τουλάχιστον τα παρακάτω:
- η αυτόματη αποστολή της ψηφιακής Καρτέλας του Περιστατικού από το Ε.Κ.Α.Β. στα Τ.Ε.Π. για την άμεση γνωστοποίηση των πληροφοριών του περιστατικού ώστε οι επαγγελματίες υγείας να μπορούν να παρέχουν προσαρμοσμένες υπηρεσίες στον ασθενή
- η βελτίωση του σχεδιασμού και της διαχείρισης των πόρων υγειονομικού προσωπικού και εξοπλισμού απο τα Τ.Ε.Π.
- η μείωση των λαθών και ανεπιθύμητων συμβάντων κατά τη μετάβαση του ασθενή στο νοσοκομείο.
Πυλώνας 2: Προμήθεια και δημιουργία ψηφιακού Πύργου Ελέγχου Ε.Κ.Α.Β.
Τα οφέλη που θα προκύψουν από την εφαρμογή ενός ψηφιακού Πύργου Ελέγχου στον οργανισμό του Ε.Κ.Α.Β. συνοψίζονται στα εξής:
- Βελτιωμένη συντονισμένη διαχείριση πόρων: Ο ψηφιακός πύργος ελέγχου λειτουργεί ως κεντρικό σημείο συντονισμού για τη διαχείριση των ασθενοφόρων και των πόρων υγείας, βοηθώντας στη βελτιστοποίηση του προσωπικού, του εξοπλισμού και των οχημάτων.
- Διαχείριση και πρόβλεψη των αναγκών: Μέσω της ανάλυσης δεδομένων, ο ψηφιακός πύργος ελέγχου μπορεί να προβλέψει τις μελλοντικές ανάγκες των υπηρεσιών προνοσοκομειακής περίθαλψης και ασθενοφόρων και να προετοιμαστεί ανάλογα.
- Βελτίωση της ποιότητας φροντίδας: Η ανάλυση δεδομένων βοηθά στην αναγνώριση τυχόν προβλημάτων στην παροχή φροντίδας και στη λήψη μέτρων για τη βελτίωσή της.