Κύριος & Φορέας του έργου | Γενική Γραμματεία Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων |
Προϋπολογισμός | 450.000,00 € (πλην Φ.Π.Α.) |
Συνοπτική περιγραφή
Το Διαδίκτυο των Πραγμάτων (IoT) έχει τη δυνατότητα να μεταμορφώσει πολλές πτυχές της ζωής μας, από την υγειονομική περίθαλψη και τις μεταφορές έως την ενέργεια και τη βιομηχανική κατασκευή και μεταποίηση. Προκειμένου να αξιοποιηθεί πλήρως αυτό το δυναμικό, είναι απαραίτητο να αναπτυχθεί μια ολοκληρωμένη εθνική στρατηγική για τη χρήση της τεχνολογίας IoT. Το έργο αυτό περιγράφει μια τέτοια στρατηγική, με στόχο τη δημιουργία ενός ευνοϊκού περιβάλλοντος για την ανάπτυξη της χρήσης της τεχνολογίας IoT στη χώρα μας, δημιουργώντας μια ανταγωνιστική και καινοτόμο βιομηχανία IoT και μεγιστοποιώντας τα οφέλη για την κοινωνία και την οικονομία.
Για το IoT, το όραμα είναι να δημιουργήσουμε μια πιο ενοποιημένη και πιο συνδεδεμένη χώρα, στην οποία οι τεχνολογίες IoT χρησιμοποιούνται για τη βελτίωση της ζωής των ανθρώπων, τη δημιουργία νέων επιχειρηματικών ευκαιριών και την υποστήριξη της βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης.
Ποιο είναι το αντικείμενο του έργου;
Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και η Γενική Γραμματεία Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων εστιάζει στην ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης εθνικής στρατηγικής για τη χρήση της τεχνολογίας Internet of Things (IoT), καθώς και παράλληλα την ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης εθνικής στρατηγικής για τη χρήση Μη-Επανδρωμένων Οχημάτων και τη θέσπιση ενός σαφούς και συνεκτικού πλαισίου για την ασφαλή, υπεύθυνη και ρυθμιζόμενη ενσωμάτωσή τους στον εθνικό χώρο. Στόχος της μελέτης είναι η δημιουργία ενός ευνοϊκού περιβάλλοντος για την ανάπτυξη και χρήση των τεχνολογιών αυτών στην Ελλάδα, η υποστήριξη της ανάπτυξης μιας ανταγωνιστικής και καινοτόμου βιομηχανίας IoT και Μη-Επανδρωμένων Οχημάτων και η μεγιστοποίηση των οφελών για την κοινωνία και την οικονομία.
Για την επίτευξη αυτών των στόχων, η εθνική στρατηγική για το IoT και τα Μη-Επανδρωμένα Οχήματα θα αξιοποιήσει μια πολύπλευρη προσέγγιση που περιλαμβάνει τις ακόλουθες βασικές συνιστώσες:
- Κανονιστικό πλαίσιο: Ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου και συνεκτικού συνόλου κανονισμών και κατευθυντήριων γραμμών για την ασφαλή και υπεύθυνη χρήση των Μη-Επανδρωμένων Οχημάτων. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει απαιτήσεις για την εκπαίδευση των χειριστών και την αδρανοποίηση, καθώς και τεχνικά πρότυπα για το σχεδιασμό και τη λειτουργία των Μη Επανδρωμένων Οχημάτων.
- Έρευνα και ανάπτυξη: Ενθάρρυνση και υποστήριξη της ανάπτυξης νέων τεχνολογιών και εφαρμογών Μη-Επανδρωμένων Οχημάτων μέσω ερευνητικών επιχορηγήσεων και χρηματοδοτικών προγραμμάτων.
- Ανάπτυξη της βιομηχανίας: Προώθηση της ανάπτυξης της βιομηχανίας ΜηΕπανδρωμένων Οχημάτων μέσω της στήριξης της ανάπτυξης των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων και της ενθάρρυνσης των επενδύσεων στον τομέα.
- Διεθνής συνεργασία: Συνεργασία με διεθνείς εταίρους και ενδιαφερόμενα μέρη για την προώθηση της ασφαλούς και υπεύθυνης χρήσης των Μη-Επανδρωμένων Οχημάτων και για τη διευκόλυνση της ανταλλαγής βέλτιστων πρακτικών και τεχνικής εμπειρογνωμοσύνης.
Ποιοι είναι οι στόχοι για το IoT;
- Αύξηση της χρήσης του Διαδικτύου των Πραγμάτων σε βασικούς τομείς όπως η υγειονομική περίθαλψη, οι μεταφορές και η ενέργεια, προκειμένου να βελτιωθεί η παροχή υπηρεσιών και να μειωθούν το κόστος και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
- Υποστήριξη μιας βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης, δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και βελτίωση της ποιότητας της ζωής.
- Ενίσχυση της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας στον τομέα του IoT, με σκοπό την προώθηση νέων προϊόντων, υπηρεσιών και μοντέλων εφαρμογών.
- Διασφάλιση ότι τα οφέλη του Διαδικτύου των Πραγμάτων μοιράζονται όλοι οι πολίτες, ανεξάρτητα από την κοινωνικοοικονομική τους κατάσταση, ηλικία ή τοποθεσία τους.
- Προώθηση της διαφάνειας και της διαλειτουργικότητας, σε διεθνές επίπεδο, των συστημάτων IoT μέσω της διεθνούς συνεργασίας.
- Αξιολόγηση και εξέταση υφιστάμενων δομών και πρακτικών υπό το πρίσμα της εθνικής στρατηγικής για το IoT.
Ποιοι είναι οι στόχοι για τα μη Επανδρωμένα Οχήματα;
Παράλληλα, η ταχεία ανάπτυξη της βιομηχανίας Μη-Επανδρωμένων Οχημάτων παρουσιάζει οικονομικές ευκαιρίες που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για την προώθηση της καινοτομίας και της ανάπτυξης, αλλά αυτές οι ευκαιρίες δεν υλοποιούνται πλήρως λόγω έλλειψης συντονισμένου σχεδιασμού και επενδύσεων. Η θέσπιση ενός σαφούς και συνεκτικού πλαισίου για τα οχήματα αυτά κρίνεται απαραίτητη για την ασφαλή, υπεύθυνη και ρυθμιζόμενη ενσωμάτωση τους στον εθνικό χώρο, καθώς και τη μεγιστοποίηση των οφελών που μπορούν να προκύψουν για την κοινωνία και την οικονομία. Η έγκαιρη και αποφασιστική παρέμβαση της Δημόσιας Διοίκησης είναι ζωτικής σημασίας για την προώθηση της Ελλάδας σε ανταγωνιστική/ ηγέτιδα θέση στην υιοθέτηση Μη- Επανδρωμένων Οχημάτων και αυτόνομων ρομποτικών συστημάτων/ drones, καθώς και στην αποτροπή σοβαρών κινδύνων για την ασφάλεια των πολιτών.
Για τα Μη-Επανδρωμένα Οχήματα, οι στόχοι της στρατηγικής περιλαμβάνουν:
- Προώθηση της ασφαλούς και υπεύθυνης χρήσης των Μη-Επανδρωμένων Οχημάτων μέσω της ανάπτυξης σαφών και συνεπών κανονισμών και κατευθυντήριων γραμμών
- Ενίσχυση της ασφάλειας και της ιδιωτικότητας των λειτουργιών των Μη-Επανδρωμένων Οχημάτων μέσω της εφαρμογής μέτρων όπως ασφαλή συστήματα επικοινωνίας και αναγνώρισης
- Εξασφάλιση της λειτουργίας των αυτόνομων Μη-Επανδρωμένων Οχημάτων με Ασφάλεια και Αποτελεσματικότητα, παράλληλα με τη λειτουργία των επανδρωμένων οχημάτων (αεροπλάνα, ελικόπτερα, αυτοκίνητα, πλοία, υποβρύχια) εναρμονίζοντας την προσέγγιση για την ανάπτυξη κανονισμών που θα επιτρέψουν την καινοτομία και την οικονομική ανάπτυξη αυτής της σημαντικής, αναδυόμενης βιομηχανίας.
- Εναρμόνιση του τρόπου με τον οποίο σχεδιάζονται οι κανονισμοί για να διασφαλιστεί ότι, για να κατασκευάζω και να λειτουργώ αυτόνομα ρομποτικά συστήματα, αυτό που θεωρείται ασφαλές είναι το ίδιο/παρόμοιο σε όλα τα περιβάλλοντα λειτουργίας (ξηρά, αέρα, θάλασσα)
- Προώθηση της ανάπτυξης της βιομηχανίας Μη-Επανδρωμένων Οχημάτων με την προώθηση της έρευνας και της ανάπτυξης, την ενθάρρυνση των επενδύσεων και τη στήριξη της ανάπτυξης των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων
- Προώθηση της χρήσης Μη-Επανδρωμένων Οχημάτων προς όφελος της κοινωνίας, μεταξύ άλλων για την αντιμετώπιση καταστροφών, την περιβαλλοντική παρακολούθηση και άλλες εφαρμογές δημόσιου συμφέροντος.
Ποιοι είναι οι ωφελούμενοι από το Έργο;
- Ενδεικτικοί τομείς της Στρατηγικής ΙοΤ που καλύπτονται από το πεδίο του έργου:
- Αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης και πολιτική προστασία: Το IoT μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη βελτίωση της ανταπόκρισης και της διαχείρισης καταστάσεων έκτακτης ανάγκης, όπως είναι η έγκαιρη ανίχνευση πυρκαγιών, εντοπισμός κινδύνου πλημμύρας, εντοπισμός και η παρακολούθηση των ανταποκριτών έκτακτης ανάγκης και ο συντονισμός των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης σε περίπτωση άλλων φυσικών καταστροφών.
- 2. Έξυπνα σπίτια: Οι συσκευές που συνδέονται στο Διαδίκτυο, όπως οι θερμοστάτες, τα συστήματα φωτισμού και οι συσκευές, μπορούν να ελέγχονται εξ αποστάσεως και μπορούν να προγραμματιστούν ώστε να λειτουργούν αυτόματα, αυξάνοντας την ενεργειακή απόδοση και την ευκολία.
- Ασφάλεια στον κυβερνοχώρο: Το IoT μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την προστασία από απειλές στον κυβερνοχώρο, όπως ο εντοπισμός και η πρόληψη κυβερνοεπιθέσεων σε συσκευές και δίκτυα.
- Περιβάλλον και διαχείριση φυσικών πόρων: Το IoT μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την παρακολούθηση και τη διαχείριση διαφόρων πτυχών του περιβάλλοντος, όπως η ποιότητα του αέρα και των υδάτων, καθώς και για τη διαχείριση πόρων, όπως η παρακολούθηση του πληθυσμού και των δραστηριοτήτων της άγριας ζωής.
- Μεταφορές: Το IoT μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και της ασφάλειας των συστημάτων μεταφοράς, όπως η διαχείριση της κυκλοφορίας και η επικοινωνία μεταξύ οχημάτων.
- Εθνική στρατηγική για τα Μη-Επανδρωμένα Οχήματα:
Η εφαρμογή της Εθνικής Στρατηγικής για τη χρήση Μη-Επανδρωμένων Οχημάτων αφορά σε ένα μεγάλο εύρος από τομείς και κλάδους, στους οποίους περιλαμβάνονται, ενδεικτικά μεταξύ άλλων, οι εξής:
- Άμυνα: Ανάπτυξη κατευθυντήριων γραμμών για τη χρήση Μη-Επανδρωμένων Οχημάτων από στρατιωτικές και αμυντικές υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένης της επιτήρησης, της συλλογής πληροφοριών και άλλων δραστηριοτήτων που σχετίζονται με την άμυνα.
- Εθνική Ασφάλεια: Αντιμετώπιση των κινδύνων για την εθνική ασφάλεια, μεταξύ άλλων μέσω της θέσπισης απαιτήσεων εξουσιοδότησης ασφαλείας για φορείς εκμετάλλευσης και περιορισμούς στη χρήση Μη-Επανδρωμένων Οχημάτων σε ευαίσθητες περιοχές.
- Γεωργία: Διερεύνηση των δυνατοτήτων χρήσης Μη-Επανδρωμένων Οχημάτων στη γεωργία, μεταξύ άλλων μέσω της ανάπτυξης κατευθυντήριων γραμμών για τη χρήση Μη- Επανδρωμένων Οχημάτων για την παρακολούθηση των καλλιεργειών, την άρδευση και άλλες δραστηριότητες που σχετίζονται με τη γεωργία.
- Συνεργασία με τη βιομηχανία: Συνεργασία με ομάδες του κλάδου και άλλα ενδιαφερόμενα μέρη για τον εντοπισμό βέλτιστων πρακτικών και την ανάπτυξη κατευθυντήριων γραμμών για την ασφαλή και υπεύθυνη χρήση Μη-Επανδρωμένων Οχημάτων.
- Ενέργεια: Διερεύνηση των δυνατοτήτων χρήσης Μη-Επανδρωμένων Οχημάτων στη ενέργεια, μεταξύ άλλων μέσω της ανάπτυξης κατευθυντήριων γραμμών για τη χρήση μη τους για την παρακολούθηση και συντήρηση υποδομών ενέργειας.
- Υγεία: Διερεύνηση των δυνατοτήτων χρήσης Μη-Επανδρωμένων Οχημάτων στον τομέα της υγείας, μεταξύ άλλων μέσω της ανάπτυξης κατευθυντήριων γραμμών για τη χρήση τους για τη μεταφορά υγειονομικού υλικού ή/ και ασθενών.
- Μεταφορές: Διερεύνηση των δυνατοτήτων χρήσης Μη-Επανδρωμένων Οχημάτων στον τομέα των μεταφορών, μεταξύ άλλων μέσω της ανάπτυξης κατευθυντήριων γραμμών για τη χρήση τους για διανομή αγαθών και άλλες δραστηριότητες στον τομέα των μεταφορών.